Je hebt het vast en zeker al honderden keren gehoord: “Behandel anderen zoals je zelf behandeld wilt worden.” Goed toch? Nou….nee!

 

Niet iedereen is zoals jij! En dus is het tijd om een andere standaard te gaan volgen. “Behandel anderen zoals zij zelf behandeld willen worden.” En dat is niet zo makkelijk als het lijkt. Ik geef je een tip om deze nieuwe manier van denken in de praktijk te brengen.

 

Leg je eigen aannames over de mensen met wie je werkt onder de loep. Stel jezelf de vraag: “Zijn mijn veronderstellingen gebaseerd op mijn eigen ervaringen en voorkeuren op het werk?”

Stel vervolgens vragen aan je collega’s, klanten, leveranciers. En luister daarbij echt, liefst actief door wat ze vertellen in je eigen woorden te herhalen.

Een nieuwe collega kun je bijvoorbeeld al gelijk vragen hoe hij/zij het liefst communiceert.

Als je aan een nieuw project beging met iemand met wie je nog niet eerder samenwerkte, kun je vragen hoe hij/zij jouw informatie aangeleverd wil hebben. Als jouw voorkeuren afwijken van die van je collega, ga dan samen op zoek naar een oplossing die voor iedereen werkt. Ga actief op zoek naar die gemene deler. Misschien worden jullie het niet over alles eens, maar probeer het over één ding eens te zijn. De ene kleine win-win zorgt er namelijk voor dat jullie je allebei gezien en gerespecteerd voelen.