Komen projecten in jouw organisatie moeilijk van de grond? Is er veel discussie? Is er veel personeelsverloop? Lees dan snel verder!

Kernwaarden zijn daarmee de bouwstenen van de cultuur binnen je organisatie. De fundamentele overtuigingen, de grondbeginselen van een organisatie dat zijn de kernwaarden. Je zou kunnen zeggen dat het de idealen zijn waar de organisatie voor staat.  Er zit als het ware in verborgen wat belangrijk is.

 

Alle niveaus

Keuzes die worden gemaakt op alle niveaus – dus zowel strategisch als de dagelijkse keuzes – hangen als het goed is samen met de kernwaarden van de organisatie. Als er een verschil zit tussen de kernwaarden en de keuzes die gemaakt worden of als daar een mismatch in zit, dan ontstaan vertragende processen. Je ziet dan bijvoorbeeld veel discussie ontstaan en op die manier gaat de snelheid uit besluitvorming.

Daartegenover staat dat als er een set kernwaarden is die gedragen wordt door de gehele organisatie én die bij de mensen in de organisatie passen, dan zijn een heleboel gesprekken over regels overbodig. Iedereen weet dan waar hij of zij voor staat én waar de organisatie voor staat.

 

Heeft iedereen kernwaarden?

Iedereen heeft al kernwaarden. Jouw persoonlijke kernwaarden zijn de waarden die er voor zorgen dat je doet wat je doet.

Zo kan bijvoorbeeld zuinig een kernwaarde zijn. Dan is het voor jou vanzelfsprekend dat je naar koopjes op zoek gaat. Terwijl voor jouw vriend of vriendin betrouwbaarheid een kernwaarde is en hij of zij bij de aanschaf van iets eerder voor een bekend merk gaat dat als zeer betrouwbaar bekend staat.

Kernwaarden zijn meestal geen verrassing voor je. Het enige is dat je vaak nog moet onderzoeken, ontdekken en zichtbaar maken wat je al doet.

 

Lege huls

Een veel gemaakte fout is dat organisaties van het hebben van kernwaarden een lege huls maken. In al hun (reclame)uitingen komen (marketing) slogans met kernwaarden naar voren die eigenlijk nietszeggend zijn. “Wij zijn een professionele organisatie.” Wat zegt dat? Doe jij normaal zaken met een niet-professionele organisatie? Of: “Wij zijn klantgericht.” Iedere organisatie die te maken heeft met klanten die uit vrije wil voor hen kunnen kiezen, dient een dergelijke insteek te hebben.

Containerbegrippen zoals professioneel en klantgericht zeggen dan ook niets over de organisatie òf over de mensen die er werken.

 

4 tot 6

Een duidelijk beeld waar de organisatie voor staat en wat zij belangrijk vindt, bestaat uit 4 tot maximaal 6 kernwaarden en/of statements.

Bijvoorbeeld: Integriteit

Wij handelen zorgvuldig en adequaat waarbij we onze verantwoordelijkheid nemen en handelen volgens de geldende regels. Wij handelen op een manier die uit te leggen is en te verantwoorden.

 

Zichtbaarheid

Per definitie moeten kernwaarden zichtbaar zijn. Dat kan op de muur bij de ingang van het kantoor, op relatiegeschenken, op de mok waar de koffie in wordt geschonken, etc., etc.

Ook moet merkbaar zijn welke kernwaarden de organisatie heeft.

Een mooi voorbeeld is het makelaarskantoor dat transparantie als kernwaarde heeft. Dat is gevestigd in een pand waar de spreekkamers glazen wanden hebben en medewerkers in een kantoortuin werken.

 

Naar buiten

Idealiter maak je kernwaarden ook zichtbaar in je communicatie naar buiten. Dus op de website, in de bedrijfspresentatie, bij aanbestedingen en vooral ook bij werving & selectie. Een vacaturetekst met de kernwaarden van de organisatie trekt toekomstig medewerkers aan die zich kunnen vinden in die kernwaarden.

 

Het vastleggen en expliciet maken van organisatiekernwaarden is essentieel. Geen organisatie kan zonder!

 

Wil je aan de slag met je kernwaarden? Neem dan contact met me op voor een gratis strategiegesprek!