En dan opeens is de maat vol. Een van je medewerkers heeft dit keer de grens zo ver overschreden dat ze echt niet meer te handhaven is. Hoe heeft het zo ver kunnen komen?

 

Vanaf het begin

Ze veroorzaakte altijd strijd. Niets was vanzelfsprekend. En niets ging ook vanzelf. Overal moest wel een op- of aanmerking bij volgen. Of een heel andere manier van werken. En dan een waar de organisatie zich helemaal niet in kon vinden.

 

Personeelstekort

De betreffende medewerkster is jaren geleden in dienst gekomen. Destijds was het moeilijk om goed en gekwalificeerd personeel te vinden. Zij was een van de weinigen die aan alle vereisten voldeed. Er waren alleen een paar dingetjes.

 

Eigenwijs

Ze had haar eigen stijl van communiceren. En die was behalve direct ook altijd op de persoon gericht. Om in voetbaltermen te spreken: tackelen kon ze als geen ander. Al snel wilden sommige collega’s liever niet meer met haar werken.

En na verloop van tijd kwamen er klachten van klanten binnen. Afspraken die waren gemaakt en zelfs in het dossier waren genoteerd, werden niet nagekomen. Persoonlijke zaken werden gedeeld met anderen tegen de wil van de klant. En zonder dat daar een medische noodzaak voor was.

 

Er omheen organiseren

De manager van deze medewerkster weet dat als er gezocht moet worden naar een vervanger dat dit maanden kan gaan duren. En kortetermijnoplossingen in de vorm van kortstondige inhuur is voor de klanten niet wenselijk. Dus wordt deze medewerkster op een speciale manier ingezet. “Eigenlijk werd alles om haar heen gepland”, aldus de leidinggevende.

 

De maat is vol

Totdat de medewerkster tegen de wil van een klant haar kamer betreedt. Voor de organisatie is dit de druppel. De medewerkster wordt geschorst en er worden stappen ondernomen om afscheid van haar te nemen.

 

Geen juridisch touwtrekken

In de eigen gedragscode is duidelijk opgenomen welke gedragingen niet geoorloofd zijn. Daarnaast hebben alle medewerkers input kunnen geven op de eigen gedragscode. Samen met de directie is de gedragscode in een training uitgebreid besproken.

De jurist die wordt ingeschakeld om het vertrek verder af te handelen heeft hiermee goed gereedschap in handen. Van juridisch touwtrekken is geen sprake en de kosten blijven relatief gezien laag.

 

Afscheid

“We hebben uiteindelijk bijna geruisloos afscheid van haar genomen. Bij de medewerkers was helemaal duidelijk dat ze weg moest. We konden ook heel open en transparant zijn in de reden waarom. We hadden immers met elkaar de Gedragscode besproken en vastgesteld.”

 

Wil jij ook de risico’s en kosten voor juridische trajecten verminderen? Dan kan een eigen Gedragscode daarvoor een goede oplossing zijn. Wil je meer weten? Via de knop hieronder kun je een afspraak maken voor een gratis strategiegesprek van een half uur.