Medewerkers die het niet zo nauw nemen met normen en waarden. In de beste bedrijven komt het voor. En vaak is het de leidinggevende die er als laatste achter komt.

 

Ik kan me een bepaald gesprek nog goed herinneren. Iets in de trant van: “Ja, inderdaad belangrijk om dat goed te regelen. Maar we doen dat wel een keer als we het echt nodig hebben…” En nu is het echt nodig.

 

Hoge nood

Als mijn telefoon gaat, herken ik het nummer. Ik neem op met een grote glimlach omdat ik ondanks het feit dat ik nog niet met deze organisatie heb gewerkt er wel leuke gesprekken heb gevoerd. Mijn glimlach verdwijnt al snel want wat ik hoor verontrust me.

 

Graaien

In de betreffende organisatie is een probleem ontstaan doordat een van de medewerkers een flinke graai in de kas heeft gedaan. En dat zorgt voor legio problemen. De organisatie staat onder hoogspanning omdat de pers er lucht van heeft gekregen. Medewerkers zijn gestrest omdat dit misschien wel grote gevolgen kan hebben voor hun baan. En klanten zijn er ook niet gerust op. Sommigen zijn al overgestapt.

 

Signalen

Mijn gesprekspartner zegt dat zij de signalen achteraf wel heeft gezien. Wat haar nog het meest verontrust is dat de andere medewerkers er al eerder signalen over hadden opgevangen. De betreffende medewerker bleek grote financiële problemen te hebben. Zijn gokverslaving zorgde ervoor dat zijn behoefte aan geld steeds groter werd.

 

Niet aangesproken

Binnen de organisatie dacht men dat het management ook wel op de hoogte zou zijn. Bij latere gesprekken werd ook duidelijk dat medewerkers het ook niet hun plek vonden om de betreffende persoon op zijn gedrag aan te spreken. “Dat is voor de leidinggevende en niet aan mij.”

 

Zelf aanspreken

Als jouw organisatie aan de slag gaat met het opstellen van haar eigen gedragscode dan adviseer ik altijd om daar een training ‘Aanspreken op gedrag’ aan toe te voegen. Het is namelijk belangrijk dat alle medewerkers in een organisatie elkaar op een goede manier kunnen wijzen op gewenst en ongewenst gedrag. Alleen dan blijft de code een onderdeel van de organisatie en zal ruis minder voorkomen.

 

Wil jij hulp bij het opstellen van jullie Gedragscode? Neem dan via de de knop hieronder contact op. Je kunt gelijk een afspraak inplannen voor een eerste gratis gesprek.