De uitkomsten van het onderzoek zijn al wat ouder; uit 2014. De uitkomsten zijn echter niet minder bijzonder! Van 1998 tot en met 2009 zijn 1042 arbeidsongevallen gemeld waarbij 1049 slachtoffers vielen. Jaarlijks overlijden gemiddeld 7 mensen door arbeidsongevallen.1

 

Waar ging het mis?

Ik vond het heel bijzonder om te lezen: “De meeste ongelukken gebeuren door aanrijdingen met onbemande heftrucks.” Dat was ongeveer 52% van alle gemelde ongevallen in de genoemde periode. Pas heel ver daarna komen de heftrucks met bestuurder (7%) en hydraulische graafmachines (4%) die ongevallen veroorzaken.

 

Hoe kon het gebeuren?

De bestuurder van het voertuig ziet de voetganger vaak niet (op tijd). Dat is de meest voorkomende directe oorzaak. Veel ongevallen gebeuren ook omdat de voetganger zich in een gevarenzone bevindt. Het gebrek aan goede infrastructuur is ook een belangrijke oorzaak van aanrijdingen. Ongeschikte signalering of vangrails, onvoldoende verlichting van het voetpad of slecht zicht door obstakels zijn daar voorbeelden van. Het komt iets minder vaak voor dat een ongeval gebeurt doordat de voetganger zelf het naderende voertuig te laat ziet of niet kan horen. En soms worden aanrijdingen veroorzaakt door falende rijvaardigheid. Dan kon de bestuurder niet op tijd stoppen of de voetganger niet ontwijken. Vermoeidheid of (tijdelijk) verminderde concentratie van de bestuurder kunnen hiervan de oorzaak zijn.

 

Waarom is het gebeurd?

In de meeste gevallen zijn er weldegelijk maatregelen genomen waardoor bestuurders van voertuigen de voetgangers goed kunnen zien. Maar…. worden die maatregelen niet of onjuist toegepast.

 

Wat voorbeelden

In een bedrijf hebben medewerkers lampjes gekregen voor om hun arm. Zo zijn ze zichtbaar op de voetpaden. Sommige werknemers gebruiken deze lampjes niet. Of ze dragen het lampje aan de verkeerde arm. De maatregel werkt dan niet.

Een ander voorbeeld: veel aanrijdingen worden veroorzaakt doordat voetgangers zich niet aan de wandelzone houden en in het gebied lopen waar ook de voertuigen rijden. De kans op aanrijdingen is dan veel groter. Het is dan de taak van het management om de medewerkers bewust te maken van de mogelijke risico’s.

 

Hoe verbeter je de veiligheid?

Analyseren van de reden(en) waarom een bestuurder of voetganger niet veilig werkt, is dan eerst nodig. Verkeerde werkmethode(n), te hoge werkdruk, verkeerde aanwijzigngen, onderschatting van de gevaren, onvoldoende vaardigheden hebben, onduidelijke verkeerssituaties en de veiligheidscultuur binnen de organisatie kunnen uiteindelijke redenen zijn. Het enkel aanpassen van bijvoorbeeld een verkeersplan is dan onvoldoende.

 

Cultuur is de sleutel
Als veiligheid onderdeel is van de dagelijkse organisatiecultuur dan zal verbetering optreden. Het gedrag van medewerkers, en vooral ook de oorzaak van dat gedrag, is van essentieel belang.

 

Wil je veiligheid en efficiency in je magazijn of distributiecentrum verbeteren? Dan zul je moeten zorgen voor een goede balans tussen proces, techniek, omgeving en de mens.

 

 

Gedragscode

Met een Gedragscode leg je de cultuur van de organisatie vast. En daarbij is veilig werken een onderdeel dat bij onze klanten in de technische en industriële sector in de eigen Gedragscode staat vermeld. Met het benoemen van gewenst en ongewenst gedrag wordt bewustwording bevorderd. Én een goede Gedragscode wordt onderhouden door regelmatig het gesprek met elkaar aan te gaan over de onderwerpen die erin staan. Zo ook veiligheid.

 

Wil je meer weten over Gedragscodes? Neem geheel vrijblijvend contact op via onze website: www.gedragscode-expert.nl

 

1. Bron www.RIVM.nl