“Of ze nou groot zijn of klein, alle successen moet je vieren”, dit was een van de grootste, zo niet hét grootste inzicht dat ik ooit bij mijn eerste personal development seminar kreeg. Bij mij was ‘doen maar normaal dan doe je gek genoeg’ hetgeen waar ik mee was opgevoed. En dat blijkt voor het bereiken van doelen niet de strategie die je sneller van A naar B brengt.

 

Wanneer jij, je team of je organisatie doelstellingen bereikt, hanteer je dan een ‘op-naar-het-volgende-doel’-aanpak? Dat voelt wellicht efficiënt om gelijk door te pakken. Als je dit zo doet dan mis je een belangrijke kans om van deze mijlpaal, hoe klein ook, te genieten.

Het behalen van vooruitgang of doelen is soms best moeilijk. Sommige taken kunnen heel veel doorzettingsvermogen van medewerkers vragen. Neem daarom de tijd om erbij stil te staan en het succes te vieren.

 

Is een doel bereikt? Een klant binnengehaald? Een stevige deadline toch behaald? Zorg dat je van tevoren een plan hebt om erbij stil te staan, zelfs als het succes of doel bescheiden zijn. En neem vooral de tijd om te genieten van die grote klappers – productlanceringen, het sluiten van de grootste deal ooit, een nieuwe strategische samenwerking, etc.

Voor sommige mensen lijkt dit soort acties misschien overbodig of zelfs een soort ‘op de borst klopperij’. Voor een team is het vieren van prestaties een belangrijk moment om de geleerde lessen op het pad naar succes te verstevigen én om de relaties tussen de medewerkers onderling te versterken. En betere relaties onderling maken vaak meer en grotere successen mogelijk!