Woede op het werk

Ben jij wel eens boos? Of ervaar je woede naar jezelf of anderen? Woede is een moeilijk gevoel om te beheersen,zekerin een werkcontext. Woede beoordelen we vaak als negatief en toch is het niet per se slecht. Als je weet hoe je het moet kanaliseren, kan het je zelfs van dienst zijn. Hieronder vind je een paar manieren die je helpen om je woede te beheersen.

 

  • Achterhaal de behoeften achter je emotie. Stel jezelf vragen als: Waardoor werd ik nou zo boos? Welke gevoelens liggen er onder mijn woede? Welke stappen kan ik ondernemen om tot een oplossing te komen

     

  • Erken dat er iets verkeerds is gebeurd. Als je gekwetst bent door een oneerlijke beslissing of mishandeling, mag je boos zijn. Erken wat je voelt en benoem de overtreding.

     

  • Vermijd overmatig stoom afblazen. Dat klinkt in eerste instantie niet zo productief. Er is aangetoond dat het herhalen van een probleem, zonder naar een oplossing te werken, ervoor zorgt dat zowel jij als de mensen die naar je luisteren zich slechter gaan voelen, niet beter.

     

  • Als je dat kunt, kalmeer jezelf dan voordat je je emoties deelt. Gaat je hart sneller kloppen en zijn je spieren gespannen? Geef jezelf dan eerst de tijd om te kalmeren voordat je met de ander deelt hoe zijn/haar acties je lieten voelen.

     

  • Als je je woede, om wat voor reden dan ook, niet kunt uiten, richt je dan indirect op je behoeften. Soms ben je boos om iets dat je gewoonweg niet kunt veranderen. Zoek in die gevallen naar manieren om jezelf uit de situatie te verwijderen en neem contact op met iemand (vriend/collega) die je kan helpen.

     

  • Kanaliseer je woede strategisch. Als je er gebruik van maakt, kan woede je zelfvertrouwen vergroten. Gebruik het als motivatie om effectief voor jezelf te op tekomen.