Deze tips zijn geen vervanging voor de NVP-sollicitatiecode. Deze code staat op zich en ik raad je aan om bij iedere selectieprocedure te melden dat jouw organisatie zich aan deze code houdt. En dat je van de sollicitant vraagt om dat ook te doen. Dat wordt nog wel eens vergeten.

 

Tips:

 

Voorbereiding

– Maak duidelijk hoe de procedure verloopt. Leg dat vast, bijvoorbeeld op je website. En verwijs hiernaar in je vacaturetekst.

– Wees transparant over de methode of de aanpak die je gebruikt om de beste sollicitanten uit de reacties te filteren. Hoe beter jij aangeeft wat de beste sollicitant is, hoe beter de reacties worden. Én hoe gemakkelijker het wordt om de reacties die niet voldoen er uit te filteren.

 

Afwijzing

– Als je er vanuit gaat dat degene die je afwijst ook een toekomstige klant kan zijn, dan zul je hem of haar op een andere manier benaderen. Hou dat dan ook in je achterhoofd bij een afwijzing.

– Wees zo duidelijk en specifiek mogelijk in de afwijzing. Bedenk dat je de sollicitant hiermee verder helpt. Een algemene afwijzing zorgt meestal alleen voor een hoop frustratie bij de sollicitant. En deze persoon zal daarna weinig met jouw organisatie op hebben.

– Kun je, om wat voor reden dan ook, niet specifiek zijn? Geef de kandidaat dan de mogelijkheid om zelf nog contact op te nemen om meer informatie in te winnen.